Od začátku letošního roku postupně pracujeme na výrobě nového podvalu pro vrtací kompresor. Především technicky založeným příznivcům Praga-Haiti přinášíme více podrobností v následujících odstavcích.

Vzhledem k extrémní zátěži podvozku v haitském terénu byla zvolena dvojnáprava s pérovým odpružením. Na Haiti již máme servisní zázemí pro vétřiesky, z toho důvodu jsou nápravy i kola ze stejné stáje.

Podval musí splňovat hodně specifické požadavky, proto jsme se nakonec rozhodli pro vlastní konstrukci. Kompresor Atlas Copco XAVS 307Cd, který používáme pro vrtání studní na Haiti, má hmotnost 3,5 tuny a s plnou nádrží nafty jde váha ke čtyřem tunám. To už je na naši věčně přetíženou vejtru docela dost. Zvláště, když uvážíme, s jak náročným povrchem a s jakým převýšením se sklopka na hornatém poloostrově potýká. Jedním z požadavků tedy je co nejnižší hmotnost samotného podvalu.

Zakoupené nápravy a kola postupně prochází kompletní repasí. Kvůli odlehčení jsme odstranili diferenciály. Nohavice náprav byly následně propojeny rourou, na kterou byly navařeny nové držáky kostí. Po vyjmutí poloos a ozubených kol zůstanou v sestupných převodovkách pouze náboje s ložisky.

Podval, na kterém je kompresor nyní, dlouhodobě nevyhovuje. V době jeho výroby před více než deseti lety jsme ještě neměli zkušenosti z terénu. Jednonáprava je přetížená, torzní tyč praskla již první rok provozu a od té doby odpružení nouzově řešíme podhušťováním pneumatik.

Postupně zdokumentujeme a zveřejníme další práce na podvalu..

Popis fotek se zobrazí při jejich rozkliknutí.

01  02  03

04  05  06

07  08  09