Oba náklaďáky využíváme pouze v době aktivních misí,

Dalším nezanedbatelným faktorem bylo, že naše sklápěčka má kostřené mínus a štábák zase naopak plus. To nám znemožňovalo záměnu dynam v případě poruchy. Ke každému typu dynama navíc přísluší jiný typ regulátoru. Tím se zvyšovala obtížnost případné výměny za ten správný "dynamo set" v ostrovních podmínkách. Přepravovat operativně z Evropy na Haiti 17 kg těžké dynamo bylo často problematické, ale také jsme si to vyzkoušeli.

Řekli jsme si, že zkusíme použít jeden typ alternátoru pro všechny stroje.
Alternátor je mnohem menší (váží pouze 8 kg) a po úpravě úchytů jej lze namontovat na místo dynama. Odpadá problém sehnat příslušný regulátor (relé) jako u dynama, protože ten je v alternátoru integrován. Diodový můstek v alternátoru zajišťuje výstup stejnosměrného napětí. Cenově vychází alternátor (Čína) lehce přes 4000 Kč a to téměř polovinu ceny tvoří přeprava (kupováno přes EBay). Cena dynama včetně regulátoru je sice trochu nižší, ale tím pro nás hlavní výhody dynama končily.
Objednali jsme celkem čtyři alternátory. Dva pro ventry,

Co tedy vlastní výměna obnášela?
Bylo nutné vyrobit konzole pro uchycení altíku v místě původního dynama a také vymyslet a vyrobit napínák řemenu. Nejvíce experimentování obnášelo ladění správného průměru řemenice na hřídeli alternátoru. Původně zkoušený průměr 70 mm nedával dostatečný proud. Potřebovali jsme zvýšit otáčky. Nakonec jsme zvolili průměr 60 mm, který je kompromisem mezi ještě skousnutelnou lámavostí klínového řemene a rozumným výkonem. Pro zajímavost podotýkám, že řemenice původního dynama má průměr 100 mm.

V současné době tedy stejný typ alternátoru používají dvě vétřiesky i náš kompresor, takže v kritické situaci je možná záměna alternátoru ve třech strojích. Samozřejmě po montáži příslušné řemenice. Vše se podařilo dokončit během letošní mise. Malým bonusem bylo také to, že s pomocí dovezeného diodového můstku se nám podařilo opravit i původní originální alternátor Caterpillar z kompresoru. Máme tedy jeden další altík jako náhradní díl k okamžité výměně.
V praxi se řešení osvědčilo. Pouze náhradní klínové řemeny jsme koupili raději o 1 cm delší kvůli snadnějšímu nasazování. Dalším krokem bude dokončení úpravy kabeláže na skříňovce, tak aby měla kostřené mínus stejně jako sklápěčka. To je ale úkolem pro další misi.




aut: Lan, Obid, Roš