Přinášíme originální recenzi Jiřího Kučery, velitele mise Voda pro Haiti, na film Duchové v Cité Soleil. Snímek pojednává o životě v největším haitském slumu - životě plném násilí, strachu, chudoby a touhy po moci. Jiří Kučera své komentáře a postřehy o filmu prokládá vlastními zkušenostmi z Haiti.
Jaký bude můj život? Nevím. Možná dobrý, možná špatný. Nevím! Pán ví!!!“ Tak uvažuje gangster „2pac“ na Haiti v roce 2004.

Duchové ze Cité Soleil (Ghosts of Cite Soleil, 2006) - dokument, který promítalo kino Světozor 31. 10. 2011. Ukázka odvrácené strany života, tohle zkrátka nechceme vídat. Někdo z nás by dokonce raději volil nevědomost. Ale jsme na téhle planetě, patří to k nám. Bohužel.

Vzpomněl jsem si okamžitě na vyprávění P. Romana Musila (český misionář, který působil 8 let na Haiti) o únosu někam do tohoto slumu - Cité Soleil. Bylo to po revoluci. Prostě mu banda lidí hodila cihlu do okna auta, když projížděl nedaleko této čtvrti. Unesli ho, hrozili smrtí, neměl v tu chvíli nic a mohl přijít o to poslední, o život. Pro lidi ze slumu to není problém. Běloch je odměna, prachy a ty znamenají přežití. Romana zachránil jeden americký kněz a lékař. Stejně jako lékařka ve filmu měl v Cité Soleil velkou autoritu. Výkupné nebylo velké a vrátili auto.

Díky lékařce Lele (Éleonore Senlis) můžeme vidět, jaké je tam mezi lidmi napětí, v jak mizerných podmínkách žijí. Cité Soleil založil diktátor Duvalier, který v zemi vládl v 70. a 80. letech. Byl to velký pozemek u moře, ze kterého se měla stát turistická destinace. Místo toho je nyní nejobávanějším místem na celém Haiti. První, co jsem se dozvěděl, když jsem na Haiti sám přijel, bylo to, že nesmím chodit do downtown a už vůbec ne do blízkosti Cité Soleil. Když běloch prochází jenom kolem tohoto „města slunce“, je to prý rovnou vstupenka k dobrovolnému odchodu ze života.

Dokument je vynikající, nic nekrášlí. Ukazuje zoufalství člověka, který v neskutečných podmínkách nečekaně bojuje o moc a o sílu ovládat ostatní. Fenomén moci a slávy je tím, co ničí Cité Soleil. Bída, ta je v tomto příběhu až na druhém místě. Diktátor Aristide tím, že vytvořil tuto svou tajnou armádu duchů (tzv. Chiméres) slunečního města, způsobil neskutečné škody. Stvořil prostě lidskou vraždící mašinu. Ve filmu tedy sledujeme příběh dvou bratrů – vůdců gangů Chiméres. Billy a 2pac. Oba by byli normální mladí muži, možná skvělí tátové svých dětí. Vidíme projevené city ke svým blízkým tak, jak je můžeme sledovat u nacistických vůdců. A pak zůstává jen moc a chuť vítězit. Silou je kulka! I takový je život na Haiti.

Film bohužel dosud není v české DVD distribuci, je možné jej objednat na Amazonu. A po částech jej najdete nahraný na youtube v tomto odkazu. Doporučuji, stojí to za to.

Jiří Kučera, člen společnosti Fidcon, velitel mise Voda pro Haiti ( říjen - prosinec 2010)