Rozvojová činnost, stavba studní, kterou provádíme na Haiti, potřebuje k úspěchu souhru několika náročných faktorů. Není možné vzít batoh, spacák a vyrazit na Haiti. Tak vrtat studny nejde. K tomu je třeba mít vyvážený a schopný vrtařský tým, dobrý plán a řízení, finanční zázemí a především vhodný a fungující strojový park. Dalšími důležitými podmínkami jsou zkušenosti, nadšení, víra v úspěch, dostatek energie, podpora blízkých a dovednosti pracovníků. Pokud něco z toho pokulhává, jde to těžko, ale dá se to dohnat jinde. Onemocní-li stroje, je zle.
 
Příloha Katolického týdeníku Praga-Haiti 2015Naše stroje a auta fungují na Haiti již od roku 2010 a oproti evropským podmínkám jsou vystaveny extrémní zátěži. Technika prochází průběžnou údržbou a také většinu oprav jsme schopni zvládnout v terénu. Každý stroj je nepostradatelný a nemá náhradu. Náš osobní automobil Santana, který je nezbytný pro zásobování, kontrolu studní, každodenní osobní přepravu i náročné cesty do hlavního města, však při poslední misi vypověděl službu. Naši technici auto opravili již mnohokrát, jenže problémy s opotřebovaným podvozkem a brzdami byly nad síly našeho mobilního autoservisu.
 
Po jedné z výprav, kdy Santaně už poněkolikáté vypověděly službu brzdy, bylo auto odstaveno jako nepojízdné a vysoce nebezpečné. Santanu, která dostala jméno od španělského výrobce podle svaté Anny, jsme na začátku projektu získali darem od hlavního města Prahy a v terénu se osvědčila. Bohužel její výroba byla před několika lety ukončena a náhradní díly jsou těžko dostupné. Vlastníme jedinou Santanu na Haiti a náklady na opravu tohoto vozu originálními díly by byly neúměrné.
 
santana webKoupit na Haiti ojeté vozidlo je velké riziko a dovézt vozidlo z Evropy nebo USA je příliš nákladné. Jako nejlevnější a nejschůdnější řešení jsme proto vybrali koupi nového auta. Tím by měl být offroad Toyota Hilux, který splňuje naše technické požadavky a ve své kategorii má levný provoz a levné i dostupné náhradní díly. Toyota ovládá na Haiti téměř 50 % trhu s osobními vozidly a tomu odpovídá i na místní poměry nejlepší servisní zázemí.

Dosloužilou Santanu chceme v budoucnu resuscitovat českým způsobem. Naši technici přišli s řešením použít nápravy z jiného typu auta, které je na Haiti běžné (Toyota nebo Nissan). Ovšem toto řešení s nejistým úspěchem vyžaduje čas a klid a není možné na něm stavět osud další nákladné mise. Jako rezervní auto ovšem má naše Svatá Anna budoucnost.